Číslo a uvozovací text
|
Obsah položky
|
1
|
Identifikační číslo
|
036
|
2
|
Kód
|
|
3
|
Pojmenování (název) životní situace
|
Sociální a výchovné problémy dětí (do 15 let) a mladistvých (od 15 do 18 let)
|
4
|
Základní informace k životní situaci
|
Sociálně právní ochranou dětí se dle §1 zákona č. 359/1999 o sociálně právní ochraně dětí rozumí zejména:
- ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu
- ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění
- působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny
Sociálně právní ochrana se zaměřuje dle §6 zákona č. 359/1999 Sb. zejména na děti:
- jejichž rodiče zemřeli, neplní povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti, nevykonávají či zneužívají práva plynoucí z rodičovské zodpovědnosti.
- na děti, které byly svěřeny do výchovy jiné fyzické osoby než rodiče
- které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy, požívají alkohol nebo návykové látky, živí se prostitucí, spáchaly trestný čin, nebo jde-li o dítě mladší 15 let, spáchaly čin, který by byl jinak trestným činem, opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití
- které se opakovaně dopouštějí útěků od rodičů nebo jiných osob odpovědných za jejich výchovu,
- na kterých byl spáchán trestný čin,
- které jsou opakovaně rodiči umísťovány do zařízení zajišťující nepřetržitou péči nebo jejich umístění v takovém zařízení trvá déle než šest měsíců,
- které jsou ohrožovány násilím mezi rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za jejich výchovu,
- které jsou žadateli o azyl odloučenými od rodičů, příp. jiných osob odpovědných za jejich výchovu
|
5
|
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
|
- rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu nezl. dítěte
- samo nezl. dítě
- školská zařízení, zdravotnická zařízení a jiné orgány, které při své činnosti zjistí potřebu výkonu sociálně právní ochrany k určitému dítěti
- orgány činné v trestním a přestupkovém řízení (PČR, MP, státní zastupitelství, soudy apod.)
- každý je oprávněn upozornit orgán sociálně právní ochrany dětí na porušení povinností nebo zneužití práv plynoucích z rodičovské zodpovědnosti, příp. na skutečnosti uvedené v 1. odstavci a to i anonymně
|
6
|
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
|
Nezbytné je oznámení životní situace na OSPOD (toto může učinit rodič, dítě, osoba odpovědná za výchovu či kterákoli jiná osoba ve formě písemné, telefonické, ústní). Poté začne OSPOD v dané věci jednat. Postup je vždy individuální dle dané situace, přizpůsoben potřebám klienta a okolnostem.
Obecně platí, že OSPOD shromáždí v opatrovnickém spisu co nejvíce informací týkajících se uvedené záležitosti a ve spolupráci s klientem pak následně hledá nejvhodnější řešení.
|
7
|
Jakým způsobem můžete zahájit této řešení životní situace
|
Zahájení řešení situace nastává po jejím oznámení, ke kterému může dojít např. jedním z výše uvedených způsobů v bodu č. 6 příp. může OSPOD zahájit řešení situace nezl. dítěte i z vlastního podnětu pokud zjistí, že dochází k situacím uvedeným v bodě 4.
|
8
|
Na které instituci životní situaci řešit
|
OSPOD je místně příslušné dle trvalého pobytu nezl. dítěte, kterého se situace týká.
Pro nezl. děti mající trvalé bydliště na území MČ Brno sever se jedná o ÚMČ Brno sever, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociálně právní ochrany dětí, Bratislavská 70, Brno.
|
9
|
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
|
Pracovníci OSPOD jsou rozděleni na kurátory pro mládež (tito se zabývají dětmi a mladistvými, kteří mají nějaký výchovný problém, např. viz §6 zákona č. 359/1999 Sb, odst. c,d – tyto jsou citovány výše v bodu 4) a sociální pracovníky, kteří řeší situace v rodinách.
Obvod je rozdělen podle ulic, ke každé ulici patří jeden sociální pracovník a kurátor pro mládež. Konkrétní seznam pracovníků a kontaktů na ně vč. seznamu svěřených ulic je umístěn na internetových stránkách úřadu.
|
10
|
Jaké doklady je nutné mít s sebou
|
Pro zahájení výkonu sociálně právní ochrany dětí není nutné předkládání dokladů, v průběhu řešení konkrétní situace bývá nutné doložit průkaz totožnosti, rodné listy dětí, rozsudky soudů atd..
|
11
|
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
|
Pro výkon sociálně právní ochrany dětí se nepoužívají žádné formuláře.
|
12
|
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
|
Sociálně právní ochrana dětí je poskytována bezplatně.
|
13
|
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
|
Lhůty (krom případů správního řízení) nejsou stanoveny, situace se řeší bezodkladně. Pro správní řízení platí lhůty dle správního řádu – zákona č. 500/2004 Sb.
|
14
|
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
|
Situace je řešena komplexně, do řešení mohou být tedy zapojeni nejen nezl. děti a jejich rodiče, ale i jiné osoby zodpovědné za výchovu a dále instituce jako např. školy a školská zařízení, odborná zařízení poskytující krizovou intervenci, Policie ČR, soudy, probační a mediační služba, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, střediska výchovné péče, manželské a rodinné poradny, dětské diagnostické ústavy, dětské domovy atd.
|
15
|
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
|
Součinnost a ochota spolupracovat v rámci řešení situace
|
16
|
Elektronická služba, kterou lze využít
|
Každý pracovník OSPOD disponuje e-mailovou adresou, tyto jsou k dispozci na internetových stránkách úřadu, pro komunikaci lze využít i centrální adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.">Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
|
17
|
Podle kterého právního předpisu se postupuje
|
- zákon č.1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů
- usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění pozdějších předpisů
- sdělení č.104/1991 Sb., o Úmluvě o právech dítěte
- zákon č.94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
- zákon č.218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže
- zákon č.500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.141/1961 Sb., o trestním řízení soudním(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
|
18
|
Jaké jsou související předpisy
|
Viz výše bod 17.
|
19
|
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
|
Lze se odvolat k Magistrátu města Brna proti prvoinstančním rozhodnutím o:
- uložení povinnosti využít pomoc odborného poradenského zařízení (§ 12 zákona č. 359/1999 Sb.)
- uložení výchovného opatření – napomenutí, omezení, dohled (§ 13 zákona č. 359/1999 Sb. a § 43 zákona o rodině)
|
20
|
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
|
- Dle § 53, odst. 2 zákona č. 359/1999 Sb. jsou rodiče a osoby odpovědné za výchovu nezl. dětí povinni s orgánem sociálně právní ochrany dětí spolupracovat, na základě výzvy se dostavovat k osobnímu jednání, předložit doklady a další potřebné listiny, poskytnout nezbytné informace k výkonu sociálně právní ochrany dětí, jsou povinni umožnit návštěvu pracovníka orgánu sociálně právní ochrany dětí v obydlí, případně v jiném prostředí, kde se dítě zdržuje, je-li to nezbytné pro ochranu života nebo zdraví, případně pro ochranu jeho práv.
- Neplní-li tyto povinnosti, může jim být orgánem sociálně-právní ochrany dětí uložena pořádková pokuta do výše 20.000,- Kč a to i opakovaně.
- Zákon o sociálně právní ochraně dětí dále vyjmenovává přestupky na úseku sociálně právní ochrany dětí. Výše sankcí za tyto přestupky je pohyblivá, pokutu lze uložit do výše 20.000,- Kč, 50.000,- Kč nebo 200.000,- Kč.
- Kdo vydá, byť i z nedbalosti, osobu mladší než osmnáct let nebezpečí zpustnutí tím, že ji svádí k zahálčivému nebo nemravnému životu, umožní jí vést zahálčivý nebo nemravný život, nebo závažným způsobem poruší svou povinnost pečovat o osobu mladší než osmnáct let, dopouští se trestného činu ohrožování výchovy mládeže podle § 217 odst. 1 trestního zákona a může být potrestán odnětím svobody až na dvě léta
|
21
|
Nejčastější dotazy
|
Veškeré dotazy související se sociálně právní ochranou dětí zodpoví příslušný sociální pracovník nebo kurátor pro mládež.
|
22
|
Další informace
|
Viz Bod 21 a 23.
|
23
|
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
|
Nejvhodnějším způsobem k získání informací o řešení životní situace je osobní návštěva OSPOD, nejlépe na základě předchozí telefonické dohody termínu
|
24
|
Související životní situace a návody, jak je řešit
|
Např. dávky hmotné nouze, azylové ubytování, náhradní rodinná péče, krizová intervence – viz Internetové stránky Magistrátu města Brna.
|
25
|
Za správnost popisu odpovídá útvar
|
OSPOD Brno sever
|
26
|
Kontaktní osoba
|
Ludmila Chaloupková, ved. odd. SPOD, tel. 545 542 258
|
27
|
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
|
7. 10. 2019
|
28
|
Popis byl naposledy aktualizován
|
7. 10. 2019
|
29
|
Datum konce platnosti popisu
|
Bez omezení
|
30
|
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
|
|