Úřad městské části Brno-sever
Naleznete zde informace o činnosti zvolených zastupitelů, práci odborů, novinkách na úřední desce nebo tiskové zprávy vztahující se k naší městské části.
- Usnesení rady
- Usnesení zastupitelstva
- Jednací řád zastupitelstva
- Novinky na úřední desce
- Kontakty na odbory
- Výběrová řízení personalistika
- Czech POINT
- Registr smluv
Tíživá nebo krizová situace v životě člověka-práva dítěte
Číslo a uvozovací text |
Obsah položky |
|
1 |
Identifikační číslo |
182 |
2 |
Kód |
|
3 |
Pojmenování (název) životní situace |
Tíživá nebo krizová situace v životě člověka – Zaměření na sociálně právní ochranu dětí |
4 |
Základní informace k životní situaci |
Sociálně právní ochranou dětí se dle §1 zákona č. 359/1999 o sociálně právní ochraně dětí rozumí zejména:
Sociálně právní ochrana se zaměřuje dle §6 zákona č. 359/1999 Sb. zejména na děti: a)jejichž rodiče zemřeli, neplní povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti, nevykonávají či zneužívají práva plynoucí z rodičovské zodpovědnosti.
c)které vedou zahálčivý nebo nemravný život (zanedbávají školní docházku, požívají alkoholické nápoje, živí se prostitucí, spáchaly přestupek nebo trestný čin apod.),
e)na kterých byl spáchán trestný čin, f) které jsou opakovaně rodiči umísťovány do zařízení zajišťující nepřetržitou péči nebo jejich umístění v takovém zařízení trvá déle než šest měsíců,
Orgán sociálně právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je také účastníkem (resp. kolizním opatrovníkem nezl. dítěte) v rámci soudních řízení o: a)výkonu rodičovské odpovědnosti pro dobu před i po rozvodu manželství rodičů
c)úpravě styku dítěte s rodiči, prarodiči či sourozenci
e)určení či popření otcovství k nezl. dítěti f) v dalších soudních řízeních, ve kterých nezl. děti nemohou být z důvodu možné kolize zájmů zákonných zástupců jimi zastoupeny |
5 |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
|
6 |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Nezbytné je oznámení životní situace na OSPOD (toto může učinit rodič, dítě, osoba odpovědná za výchovu či kterákoli jiná osoba ve formě písemné, telefonické, ústní). Poté začne OSPOD v dané věci jednat. Postup je vždy individuální dle dané situace, přizpůsoben potřebám klienta a okolnostem. Obecně platí, že OSPOD shromáždí v opatrovnickém spisu co nejvíce informací týkajících se uvedené záležitosti a ve spolupráci s klientem pak následně hledá nejvhodnější řešení. |
7 |
Jakým způsobem můžete zahájit této řešení životní situace |
Zahájení řešení situace nastává po jejím oznámení, ke kterému může dojít např. jedním z výše uvedených způsobů v bodu č. 6 příp. může OSPOD zahájit řešení situace nezl. dítěte i z vlastního podnětu pokud zjistí, že dochází k situacím uvedeným v bodě 4. |
8 |
Na které instituci životní situaci řešit |
OSPOD je místně příslušné dle trvalého pobytu nezl. dítěte, kterého se situace týká. Pro nezl. děti mající trvalé bydliště na území MČ Brno sever se jedná o ÚMČ Brno sever, odbor sociálních věcí a školství, oddělení sociálně právní ochrany dětí, Bratislavská 70, Brno. |
9 |
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit |
Pracovníci OSPOD jsou rozděleni na kurátory pro mládež (tito se zabývají dětmi a mladistvými, kteří mají nějaký výchovný problém) a sociální pracovníky, kteří řeší situace v rodinách. Obvod je rozdělen podle ulic, ke každé ulici patří jeden sociální pracovník a kurátor pro mládež. Konkrétní seznam pracovníků a kontaktů na ně vč. seznamu svěřených ulic je umístěn na internetových stránkách úřadu - https://www.sever.brno.cz/kontakty-na-odbory/66-odbor-socialnich-veci-a-skolstvi.html. |
10 |
Jaké doklady je nutné mít s sebou |
Pro zahájení výkonu sociálně právní ochrany dětí není nutné předkládání dokladů, v průběhu řešení konkrétní situace bývá nutné doložit průkaz totožnosti, rodné listy dětí, rozsudky soudů atd.. |
11 |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Pro výkon sociálně právní ochrany dětí se nepoužívají žádné formuláře. |
12 |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Sociálně právní ochrana dětí je poskytována bezplatně. |
13 |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Lhůty (mimo případů správního řízení) nejsou stanoveny, situace se řeší bezodkladně. Pro správní řízení platí lhůty dle správního řádu – zákona č. 500/2004 Sb. |
14 |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Situace je řešena komplexně, do řešení mohou být tedy zapojeni nejen nezl. děti a jejich rodiče, ale i jiné osoby zodpovědné za výchovu a dále instituce jako např. školy a školská zařízení, odborná zařízení poskytující krizovou intervenci, Policie ČR, soudy, probační a mediační služba, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, střediska výchovné péče, manželské a rodinné poradny, dětské diagnostické ústavy, dětské domovy atd. |
15 |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Součinnost v rámci řešení situace |
16 |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Každý pracovník OSPOD disponuje e-mailovou adresou, tyto jsou k dispozici na internetových stránkách úřadu, pro komunikaci lze využít i centrální adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.">Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
17 |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
|
18 |
Jaké jsou související předpisy |
Viz výše bod 17. |
19 |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Výkon sociálně právní ochrany dětí není správním řízením, opravné prostředky dle správního řádu lze použít pouze v případě rozhodnutí vydaném ve správním řízení, např:
Proti těmto se lze odvolat k Magistrátu města Brna. |
20 |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
Dle § 53, odst. 2 zákona č. 359/1999 Sb. jsou rodiče a osoby odpovědné za výchovu nezl. dětí povinni s orgánem sociálně právní ochrany dětí spolupracovat, na základě výzvy se dostavovat k osobnímu jednání, předložit doklady a další potřebné listiny, poskytnout nezbytné informace k výkonu sociálně právní ochrany dětí, jsou povinni umožnit návštěvu pracovníka orgánu sociálně právní ochrany dětí v obydlí, případně v jiném prostředí, kde se dítě zdržuje, je-li to nezbytné pro ochranu života nebo zdraví, případně pro ochranu jeho práv. Neplní-li tyto povinnosti, může jim být orgánem sociálně-právní ochrany dětí uložena pořádková pokuta do výše 20.000,- Kč a to i opakovaně. Zákon o sociálně právní ochraně dětí dále vyjmenovává přestupky na úseku sociálně právní ochrany dětí. Výše sankcí za tyto přestupky je pohyblivá, pokutu lze uložit do výše 20.000,- Kč, 50.000,- Kč nebo 200.000,- Kč. |
21 |
Nejčastější dotazy |
Veškeré dotazy související se sociálně právní ochranou dětí zodpoví příslušný sociální pracovník nebo kurátor pro mládež |
22 |
Další informace |
Viz Bod 21 a 23. |
23 |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Nejvhodnějším způsobem k získání informací o řešení životní situace je osobní návštěva OSPOD, nejlépe na základě předchozí telefonické dohody termínu |
24 |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Např. dávky hmotné nouze, azylové ubytování, náhradní rodinná péče, krizová intervence – viz Internetové stránky Magistrátu města Brna, Úřadu práce. |
25 |
Za správnost popisu odpovídá útvar |
OSPOD Brno sever |
26 |
Kontaktní osoba |
Ludmila Chaloupková, ved. odd. SPOD, tel. 545 542 258 |
27 |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
7. 10. 2019 |
28 |
Popis byl naposledy aktualizován |
5. 8. 2024 |
29 |
Datum konce platnosti popisu |
Bez omezení |
30 |
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace |