uvod

Úřad městské části Brno-sever

Naleznete zde informace o činnosti zvolených zastupitelů, práci odborů, novinkách na úřední desce nebo tiskové zprávy vztahující se k  naší městské části.

audit ffc

Vítání občánků

Číslo a uvozovací text Obsah položky
1 Identifikační číslo  
2 Kód  
3 Pojmenování (název) životní situace Vítání občánků
4 Základní informace k životní situaci Vítání je pořádáno pro děti do jednoho roku věku s trvalým pobytem v městské části Brno-sever a probíhá v obřadní síni ÚMČ Brno-sever na náměstí SNP 33, Brno v závislosti na zájmu rodičů.
5 Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Zákonní zástupci dítěte.
6 Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Na obřad vítání občánků je dítě a jeho rodina pozvána na základě předem vyplněné přihlášky a souhlasu dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a změně některých zákonů, v platném znění.
7 Jakým způsobem můžete zahájit této řešení životní situace Je zapotřebí vyplnit přihlášku se souhlasem dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a změně některých zákonů, která je k dispozici na matrice ÚMČ Brno-střed, Dominikánská 2, Brno, na odboru sociálních věcí a zdravotnictví ÚMČ Brno-sever, Bratislavská 70, Brno a na webových stránkách MČ Brno-sever.
8 Na které instituci životní situaci řešit Přihláška se souhlasem je k dispozici na matrice ÚMČ Brno-střed, Dominikánská 2, Brno, na odboru sociálních věcí a zdravotnictví ÚMČ Brno-sever, Bratislavská 70, Brno a na webových stránkách MČ Brno-sever. Další náležitosti týkající se samotného obřadu vítání občánků zajišťuje odbor sociálních věcí a zdravotnictví ÚMČ Brno-sever, Bratislavská 70, 601 47, Brno. 
9 Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit ÚMČ Brno-sever, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, Bratislavská 70, Brno, 601 47, kancelář č. 38, paní Bc. Magdalena Kokejlová, tel.: 545 542 261, 778 468 693,  e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
10 Jaké doklady je nutné mít s sebou Průkaz totožnosti.
11 Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Přihláška se souhlasem dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a změně některých zákonů - k dispozici na matrice ÚMČ Brno-střed, Dominikánská 2, Brno, na odboru sociálních věcí a zdravotnictví ÚMČ Brno-sever, Bratislavská 70, Brno a na webových stránkách MČ Brno-sever.
12 Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Bez poplatku.
13 Jaké jsou lhůty pro vyřízení ///////// 
14 Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace /////////
15 Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány /////////
16 Elektronická služba, kterou lze využít

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

ID datové schránky: cqubvxs

17 Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 128/2000 Sb., obecní zřízení, v platném znění.
18 Jaké jsou související předpisy Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a změně některých zákonů, v platném znění.
19 Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují //////////
20 Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností //////////
21 Nejčastější dotazy  
22 Další informace  
23 Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Osobní návštěvou na ÚMČ Brno-sever, Bratislavská 70, Brno, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, kancelář č. 38, paní Bc. Magdalena Kokejlová, tel.: 545 542 136, 778 468 693, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. .
24 Související životní situace a návody, jak je řešit //////////
25 Za správnost popisu odpovídá útvar ÚMČ města Brna, Brno-sever, Odbor sociálních věcí a zdravotnictví.
26 Kontaktní osoba Magdalena Kokejlová
27 Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 16.01.2017
28 Popis byl naposledy aktualizován 16.01.2017
29 Datum konce platnosti popisu Bez omezení
30 Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace /////////

Žádost o posečkání úhrady pokuty

Číslo a uvozovací text

Obsah položky

1

Identifikační číslo

2

Kód

 

3

Pojmenování (název) životní situace

Žádost o posečkání úhrady pokuty nebo místního poplatku nebo rozložení úhrady na splátky u pokut a místních poplatků vyměřených odbory ÚMČ Brno-sever

4

Základní informace k životní situace

Odbor organizační, právní oddělení ÚMČ Brno-sever vymáhá pokuty a místní poplatky vyměřené jednotlivými odbory ÚMČ Brno-sever. Na základě žádosti dlužníka může právní oddělení povolit posečkání pokuty nebo místního poplatku nebo zaplacení ve splátkách.

5

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Daňový subjekt, tj. fyzická nebo právnická osoba, které byla pokuta uložena či místní poplatek vyměřen, zákonný zástupce, zmocněnec nebo prokurista.

6

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Posečkání nebo splátky lze povolit při splnění podmínek stanovených v § 156 odst. 1 Daňového řádu. Povolení může být správcem daně vázáno i na další podmínky.

7

Jakým způsobem můžete zahájit této řešení životní situace

Dlužník podá žádost, ve které uvede důvod, pro který posečkání pokuty nebo povolení splátek žádá, a navrhne dobu posečkání nebo výši splátek a dobu jejich splatnosti. Žádost lze podat písemně nebo ústně do protokolu.

8

Na které instituci životní situaci řešit

Úřad městské části Brno-sever, Odbor organizační, Právní oddělení.

9

Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

Osobně na právním oddělení ÚMČ Brno-sever, Bratislavská 70, IV. poschodí, dveře č. 64, v úředních hodinách ÚMČ Brno-sever telefonicky na tel. č. 545 542 297, 545 542 256.

10

Jaké doklady je nutné mít s sebou

Průkaz totožnosti, zástupce plnou moc, rozhodnutí o uložení pokuty nebo platební výměr o vyměření místního poplatku.

11

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

12

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Podání žádosti o posečkání pokuty nebo povolení splátek je zpoplatněno správním poplatkem ve výši 400 Kč, který je možno uhradit v hotovosti na pokladně ÚMČ Brno-sever, případně poštovní poukázkou na příslušný účet a variabilní symbol, který určí Právní oddělení ÚMČ Brno-sever. Rozhodnutí o posečkání pokuty nebo povolení splátek bude vydáno po zaplacení správního poplatku.

13

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

30 dnů ode dne podání žádosti

14

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

15

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

16

Elektronická služba, kterou lze využít

17

Podle kterého právního předpisu se postupuje

- zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád v platném znění
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích v platném znění

18

Jaké jsou související předpisy

19

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí o posečkání pokuty nebo povolení splátek lze podat odvolání do 30ti dnů ode dne doručení rozhodnutí, proti němuž odvolání směřuje. Proti výzvě k zaplacení správního poplatku lze podat odvolání do 15 dnů ode dne, který následuje po jejím doručení, k Odboru rozpočtu a financování MMB prostřednictvím ÚMČ Brno-sever.

20

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce se neuplatňují. Nebude-li zaplacen správní poplatek ve výši 400 Kč ve stanovené lhůtě, řízení se zastaví.

21

Nejčastější dotazy

22

Další informace


23

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

24

Související životní situace a návody, jak je řešit

25

Za správnost popisu odpovídá útvar

Právní oddělení, vedoucí Právní oddělení.

26

Kontaktní osoba

JUDr. Morávková Daniela

27

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

15. 04. 2015

28

Popis byl naposledy aktualizován

15. 04. 2015

29

Datum konce platnosti popisu

Bez omezení

30

Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Tíživá nebo krizová situace v životě člověka-práva dítěte

Číslo a uvozovací text

Obsah položky

1

Identifikační číslo

182

2

Kód

 

3

Pojmenování (název) životní situace

Tíživá nebo krizová situace v životě člověka –

Zaměření na sociálně právní ochranu dětí

4

Základní informace k životní situaci

Sociálně právní ochranou dětí se dle §1 zákona č. 359/1999 o sociálně právní ochraně dětí rozumí zejména:

  1. a)ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu
  2. b)ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění
  3. c)působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny

Sociálně právní ochrana se zaměřuje dle §6 zákona č. 359/1999 Sb. zejména na děti:

a)jejichž rodiče zemřeli, neplní povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti, nevykonávají či zneužívají práva plynoucí z rodičovské zodpovědnosti.

  1. b)na děti, které byly svěřeny do výchovy jiné fyzické osoby než rodiče

c)které vedou zahálčivý nebo nemravný život (zanedbávají školní docházku, požívají alkoholické nápoje, živí se prostitucí, spáchaly přestupek nebo trestný čin apod.),

  1. d)které se opakovaně dopouštějí útěků od rodičů nebo jiných osob odpovědných za jejich výchovu,

e)na kterých byl spáchán trestný čin,

f) které jsou opakovaně rodiči umísťovány do zařízení zajišťující nepřetržitou péči nebo jejich umístění v takovém zařízení trvá déle než šest měsíců,

  1. g)které jsou ohrožovány násilím mezi rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za jejich výchovu,
  2. h)které jsou žadateli o azyl odloučenými od rodičů, příp. jiných osob odpovědných za jejich výchovu

Orgán sociálně právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je také účastníkem (resp. kolizním opatrovníkem nezl. dítěte) v rámci soudních řízení o:

a)výkonu rodičovské odpovědnosti pro dobu před i po rozvodu manželství rodičů

  1. b)o zvýšení, snížení či zrušení výživného na nezl. dítě

c)úpravě styku dítěte s rodiči, prarodiči či sourozenci

  1. d)schválení právního jednání za nezl. dítě

e)určení či popření otcovství k nezl. dítěti

f) v dalších soudních řízeních, ve kterých nezl. děti nemohou být z důvodu možné kolize zájmů zákonných zástupců jimi zastoupeny

5

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    1. rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu nezl. dítěte
    2. samo nezl. dítě
    3. školská zařízení, zdravotnická zařízení a jiné orgány, které při své činnosti zjistí potřebu výkonu sociálně právní ochrany k určitému dítěti
    4. orgány činné v trestním a přestupkovém řízení (PČR, MP, státní zastupitelství, soudy apod.)
    5. každý je oprávněn upozornit orgán sociálně právní ochrany dětí na porušení povinností nebo zneužití práv plynoucích z rodičovské zodpovědnosti, příp. na skutečnosti uvedené v 1. odstavci a to i anonymně

6

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Nezbytné je oznámení životní situace na OSPOD (toto může učinit rodič, dítě, osoba odpovědná za výchovu či kterákoli jiná osoba ve formě písemné, telefonické, ústní). Poté začne OSPOD v dané věci jednat. Postup je vždy individuální dle dané situace, přizpůsoben potřebám klienta a okolnostem.

Obecně platí, že OSPOD shromáždí v opatrovnickém spisu co nejvíce informací týkajících se uvedené záležitosti a ve spolupráci s klientem pak následně hledá nejvhodnější řešení.

7

Jakým způsobem můžete zahájit této řešení životní situace

Zahájení řešení situace nastává po jejím oznámení, ke kterému může dojít např. jedním z výše uvedených způsobů v bodu č. 6 příp. může OSPOD zahájit řešení situace nezl. dítěte i z vlastního podnětu pokud zjistí, že dochází k situacím uvedeným v bodě 4.

8

Na které instituci životní situaci řešit

OSPOD je místně příslušné dle trvalého pobytu nezl. dítěte, kterého se situace týká.

Pro nezl. děti mající trvalé bydliště na území MČ Brno sever se jedná o ÚMČ Brno sever, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociálně právní ochrany dětí, Bratislavská 70, Brno.

9

Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

Pracovníci OSPOD jsou rozděleni na kurátory pro mládež (tito se zabývají dětmi a mladistvými, kteří mají nějaký výchovný problém) a sociální pracovníky, kteří řeší situace v rodinách.

Obvod je rozdělen podle ulic, ke každé ulici patří jeden sociální pracovník a kurátor pro mládež. Konkrétní seznam pracovníků a kontaktů na ně vč. seznamu svěřených ulic je umístěn na internetových stránkách úřadu - http://www.sever.brno.cz/kontakty-na-odbory/66-odbor-socialnich-veci-a-zdravotnictvi.html.

10

Jaké doklady je nutné mít s sebou

Pro zahájení výkonu sociálně právní ochrany dětí není nutné předkládání dokladů, v průběhu řešení konkrétní situace bývá nutné doložit průkaz totožnosti, rodné listy dětí, rozsudky soudů atd..

11

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Pro výkon sociálně právní ochrany dětí se nepoužívají žádné formuláře.

12

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Sociálně právní ochrana dětí je poskytována bezplatně.

13

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty (mimo případů správního řízení) nejsou stanoveny, situace se řeší bezodkladně. Pro správní řízení platí lhůty dle správního řádu – zákona č. 500/2004 Sb.

14

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Situace je řešena komplexně, do řešení mohou být tedy zapojeni nejen nezl. děti a jejich rodiče, ale i jiné osoby zodpovědné za výchovu a dále instituce jako např. školy a školská zařízení, odborná zařízení poskytující krizovou intervenci, Policie ČR, soudy, probační a mediační služba, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, střediska výchovné péče, manželské a rodinné poradny, dětské diagnostické ústavy, dětské domovy atd.

15

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Součinnost v rámci řešení situace

16

Elektronická služba, kterou lze využít

Každý pracovník OSPOD disponuje e-mailovou adresou, tyto jsou k dispozici na internetových stránkách úřadu, pro komunikaci lze využít i centrální adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.">Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

17

Podle kterého právního předpisu se postupuje

    1. zákon č.1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů
    2. usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění pozdějších předpisů
    3. sdělení č.104/1991 Sb., o Úmluvě o právech dítěte
    4. zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
    5. zákon č.359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů
    6. zákon č.109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
    7. zákon č.218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže
    8. zákon č.500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
    9. zákon č.99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
    10. zákon č.140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
    11. zákon č.141/1961 Sb., o trestním řízení soudním(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů
    12. zákon č.200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
    13. zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních

18

Jaké jsou související předpisy

Viz výše bod 17.

19

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Výkon sociálně právní ochrany dětí není správním řízením, opravné prostředky dle správního řádu lze použít pouze v případě rozhodnutí vydaném ve správním řízení, např:

  1. 1.uložení povinnosti využít pomoc odborného poradenského zařízení (§ 12 zákona č. 359/1999 Sb.)
  2. 2.uložení výchovného opatření – napomenutí, omezení, dohled (§ 13 zákona č. 359/1999 Sb. a § 43 zákona o rodině) atd.

Proti těmto se lze odvolat k Magistrátu města Brna.

20

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Dle § 53, odst. 2 zákona č. 359/1999 Sb. jsou rodiče a osoby odpovědné za výchovu nezl. dětí povinni s orgánem sociálně právní ochrany dětí spolupracovat, na základě výzvy se dostavovat k osobnímu jednání, předložit doklady a další potřebné listiny, poskytnout nezbytné informace k výkonu sociálně právní ochrany dětí, jsou povinni umožnit návštěvu pracovníka orgánu sociálně právní ochrany dětí v obydlí, případně v jiném prostředí, kde se dítě zdržuje, je-li to nezbytné pro ochranu života nebo zdraví, případně pro ochranu jeho práv.

Neplní-li tyto povinnosti, může jim být orgánem sociálně-právní ochrany dětí uložena pořádková pokuta do výše 20.000,- Kč a to i opakovaně.

Zákon o sociálně právní ochraně dětí dále vyjmenovává přestupky na úseku sociálně právní ochrany dětí. Výše sankcí za tyto přestupky je pohyblivá, pokutu lze uložit do výše 20.000,- Kč, 50.000,- Kč nebo 200.000,- Kč.

21

Nejčastější dotazy

Veškeré dotazy související se sociálně právní ochranou dětí zodpoví příslušný sociální pracovník nebo kurátor pro mládež

22

Další informace

Viz Bod 21 a 23.

23

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Nejvhodnějším způsobem k získání informací o řešení životní situace je osobní návštěva OSPOD, nejlépe na základě předchozí telefonické dohody termínu

24

Související životní situace a návody, jak je řešit

Např. dávky hmotné nouze, azylové ubytování, náhradní rodinná péče, krizová intervence – viz Internetové stránky Magistrátu města Brna, Úřadu práce.

25

Za správnost popisu odpovídá útvar

OSPOD Brno sever

26

Kontaktní osoba

Eva Vítová DiS, ved. odd. SPOD, tel. 545 542 258

27

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1. 1. 2014

28

Popis byl naposledy aktualizován

1. 9. 2014

29

Datum konce platnosti popisu

Bez omezení

30

Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

 

Sociální a výchovné problémy dětí (do 15 let) a mladistvých (od 15 do 18 let)

Číslo a uvozovací text

Obsah položky

1

Identifikační číslo

036

2

Kód

3

Pojmenování (název) životní situace

Sociální a výchovné problémy dětí (do 15 let) a mladistvých (od 15 do 18 let)

4

Základní informace k životní situaci

Sociálně právní ochranou dětí se dle §1 zákona č. 359/1999 o sociálně právní ochraně dětí rozumí zejména:

-          ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu

-          ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění

-          působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny

Sociálně právní ochrana se zaměřuje dle §6 zákona č. 359/1999 Sb. zejména na děti:

-          jejichž rodiče zemřeli, neplní povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti, nevykonávají či zneužívají práva plynoucí z rodičovské zodpovědnosti.

-          na děti, které byly svěřeny do výchovy jiné fyzické osoby než rodiče

-          které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy, požívají alkohol nebo návykové látky, živí se prostitucí, spáchaly trestný čin, nebo jde-li o dítě mladší 15 let, spáchaly čin, který by byl jinak trestným činem, opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití

-          které se opakovaně dopouštějí útěků od rodičů nebo jiných osob odpovědných za jejich výchovu,

-          na kterých byl spáchán trestný čin,

-          které jsou opakovaně rodiči umísťovány do zařízení zajišťující nepřetržitou péči nebo jejich umístění v takovém zařízení trvá déle než šest měsíců,

-          které jsou ohrožovány násilím mezi rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za jejich výchovu,

-          které jsou žadateli o azyl odloučenými od rodičů, příp. jiných osob odpovědných za jejich výchovu

5

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

-          rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu nezl. dítěte

-          samo nezl. dítě

-          školská zařízení, zdravotnická zařízení a jiné orgány, které při své činnosti zjistí potřebu výkonu sociálně právní ochrany k určitému dítěti

-          orgány činné v trestním a přestupkovém řízení (PČR, MP, státní zastupitelství, soudy apod.)

-          každý je oprávněn upozornit orgán sociálně právní ochrany dětí na porušení povinností nebo zneužití práv plynoucích z rodičovské zodpovědnosti, příp. na skutečnosti uvedené v 1. odstavci a to i anonymně

6

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Nezbytné je oznámení životní situace na OSPOD (toto může učinit rodič, dítě, osoba odpovědná za výchovu či kterákoli jiná osoba ve formě písemné, telefonické, ústní). Poté začne OSPOD v dané věci jednat. Postup je vždy individuální dle dané situace, přizpůsoben potřebám klienta a okolnostem.

Obecně platí, že OSPOD shromáždí v opatrovnickém spisu co nejvíce informací týkajících se uvedené záležitosti a ve spolupráci s klientem pak následně hledá nejvhodnější řešení.

7

Jakým způsobem můžete zahájit této řešení životní situace

Zahájení řešení situace nastává po jejím oznámení, ke kterému může dojít např. jedním z výše uvedených způsobů v bodu č. 6 příp. může OSPOD zahájit řešení situace nezl. dítěte i z vlastního podnětu pokud zjistí, že dochází k situacím uvedeným v bodě 4.

8

Na které instituci životní situaci řešit

OSPOD je místně příslušné dle trvalého pobytu nezl. dítěte, kterého se situace týká.

Pro nezl. děti mající trvalé bydliště na území MČ Brno sever se jedná o ÚMČ Brno sever, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociálně právní ochrany dětí, Bratislavská 70, Brno.

9

Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

Pracovníci OSPOD jsou rozděleni na kurátory pro mládež (tito se zabývají dětmi a mladistvými, kteří mají nějaký výchovný problém, např. viz §6 zákona č. 359/1999 Sb, odst. c,d – tyto jsou citovány výše v bodu 4) a sociální pracovníky, kteří řeší situace v rodinách.

Obvod je rozdělen podle ulic, ke každé ulici patří jeden sociální pracovník a kurátor pro mládež. Konkrétní seznam pracovníků a kontaktů na ně vč. seznamu svěřených ulic je umístěn na internetových stránkách úřadu.

10

Jaké doklady je nutné mít s sebou

Pro zahájení výkonu sociálně právní ochrany dětí není nutné předkládání dokladů, v průběhu řešení konkrétní situace bývá nutné doložit průkaz totožnosti, rodné listy dětí, rozsudky soudů atd..

11

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Pro výkon sociálně právní ochrany dětí se nepoužívají žádné formuláře.

12

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Sociálně právní ochrana dětí je poskytována bezplatně.

13

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty (krom případů správního řízení) nejsou stanoveny, situace se řeší bezodkladně. Pro správní řízení platí lhůty dle správního řádu – zákona č. 500/2004 Sb.

14

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Situace je řešena komplexně, do řešení mohou být tedy zapojeni nejen nezl. děti a jejich rodiče, ale i jiné osoby zodpovědné za výchovu a dále instituce jako např. školy a školská zařízení, odborná zařízení poskytující krizovou intervenci, Policie ČR, soudy, probační a mediační služba, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, střediska výchovné péče, manželské a rodinné poradny, dětské diagnostické ústavy, dětské domovy atd.

15

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Součinnost a ochota spolupracovat v rámci řešení situace

16

Elektronická služba, kterou lze využít

Každý pracovník OSPOD disponuje e-mailovou adresou, tyto jsou k dispozci na internetových stránkách úřadu, pro komunikaci lze využít i centrální adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.">Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

17

Podle kterého právního předpisu se postupuje

-     zákon č.1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů

-   usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění pozdějších předpisů

-       sdělení č.104/1991 Sb., o Úmluvě o právech dítěte

-      zákon č.94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů

-      zákon č.359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů

-          zákon č.109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů

-   zákon č.218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže

-  zákon č.500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

-        zákon č.40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

-    zákon č.99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů

-   zákon č.140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů

- zákon č.141/1961 Sb., o trestním řízení soudním(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů

-   zákon č.200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

18

Jaké jsou související předpisy

Viz výše bod 17.

19

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Lze se odvolat k Magistrátu města Brna proti prvoinstančním rozhodnutím o:

-  uložení povinnosti využít pomoc odborného poradenského zařízení (§ 12 zákona č. 359/1999 Sb.)

-          uložení výchovného opatření – napomenutí, omezení, dohled (§ 13 zákona č. 359/1999 Sb. a § 43 zákona o rodině)

20

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

-    Dle § 53, odst. 2 zákona č. 359/1999 Sb. jsou rodiče a osoby odpovědné za výchovu nezl. dětí povinni s orgánem sociálně právní ochrany dětí spolupracovat, na základě výzvy se dostavovat k osobnímu jednání, předložit doklady a další potřebné listiny, poskytnout nezbytné informace k výkonu sociálně právní ochrany dětí, jsou povinni umožnit návštěvu pracovníka orgánu sociálně právní ochrany dětí v obydlí, případně v jiném prostředí, kde se dítě zdržuje, je-li to nezbytné pro ochranu života nebo zdraví, případně pro ochranu jeho práv.

-      Neplní-li tyto povinnosti, může jim být orgánem sociálně-právní ochrany dětí uložena pořádková pokuta do výše 20.000,- Kč a to i opakovaně.

-  Zákon o sociálně právní ochraně dětí dále vyjmenovává přestupky na úseku sociálně právní ochrany dětí. Výše sankcí za tyto přestupky je pohyblivá, pokutu lze uložit do výše 20.000,- Kč, 50.000,- Kč nebo 200.000,- Kč.

-     Kdo vydá, byť i z nedbalosti, osobu mladší než osmnáct let nebezpečí zpustnutí tím, že ji svádí k zahálčivému nebo nemravnému životu, umožní jí vést zahálčivý nebo nemravný život, nebo závažným způsobem poruší svou povinnost pečovat o osobu mladší než osmnáct let, dopouští se trestného činu ohrožování výchovy mládeže podle § 217 odst. 1 trestního zákona a může být potrestán odnětím svobody až na dvě léta

21

Nejčastější dotazy

Veškeré dotazy související se sociálně právní ochranou dětí zodpoví příslušný sociální pracovník nebo kurátor pro mládež.

22

Další informace

Viz Bod 21 a 23.

23

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Nejvhodnějším způsobem k získání informací o řešení životní situace je osobní návštěva OSPOD, nejlépe na základě předchozí telefonické dohody termínu

24

Související životní situace a návody, jak je řešit

Např. dávky hmotné nouze, azylové ubytování, náhradní rodinná péče, krizová intervence – viz Internetové stránky Magistrátu města Brna.

25

Za správnost popisu odpovídá útvar

OSPOD Brno sever

26

Kontaktní osoba

Eva Vítová DiS, ved. odd. SPOD, tel. 545 542 258

27

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1. 1. 2008

28

Popis byl naposledy aktualizován

1. 1. 2008

29

Datum konce platnosti popisu

Bez omezení

30

Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Občané, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku...

Číslo a uvozovací text

 

Obsah položky

1

Identifikační číslo

2323664 Pečovatelská služba/terénní a ambulantní/

8574639 Odlehčovací služby/pobytové –přechodná doba/

2

Kód

3

Pojmenování (název) životní situace

Občané, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení a rodiny s dětmi -vícerčaty, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby

4

Základní informace k životní situaci

Pečovatelská služba je terénní nebo ambulantní služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, a rodinám s dětmi/2x narozená dvojčata po roce, trojčata/, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Pečovatelská služba zajišťuje např. tyto základní činnosti:

a)pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,

  1. b)pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,

c)poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,

  1. d)pomoc při zajištění chodu domácnosti,

e)zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.

5

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

-          občan, který má sníženou soběstačnost

-          zákonný zástupce dítěte s trvalým pobytem v městské části Brno-sever

-          pověřená osoba, opatrovník

6

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Občan kontaktuje pečovatelskou službu. Pro městskou část Brno-sever zajišťuje pečovatelskou službu Středisko pečovatelské služby Brno-sever, Rotalova 13, na základě smlouvy s občanem.

7

Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

-    kontaktovat Středisko pečovatelské služby Brno-sever,

   Rotalova 13

-    kontaktovat ÚMČ Brno-sever

8

Na které instituci životní situaci řešit

-    dle trvalého pobytu, ÚMČ Brno-sever

-    Středisko pečovatelské služby Brno-sever, Rotalova 13

9

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Středisko pečovatelské služby Brno-sever, Rotalova 13

Tel.: 517 071 513 – vedoucí pečovatelské služby:

                       Mgr. Kateřina Nivnická, DiS.

Tel.: 517 071 514/515/516 – sociální pracovnice:

-    Hana Fišerová, DiS.

-  Mgr. Lenka Sáblíková

-    Helena Magulová, DiS.

10

Jaké doklady je nutné mít s sebou

-    návrh na zavedení pečovatelské služby

-    potvrzení o výši důchodu+doklad o výši příspěvku na péči

11

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

-    žádost o poskytnutí (rozšíření) pečovatelské služby

-    návrh na zavedení pečovatelské služby

-    souhlas s uchováváním osobních údajů

Formuláře jsou k dispozici ve Středisku pečovatelské služby, Návrh na zavedení pečovatelské služby mají někteří obvodní lékaři.

12

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Za poskytování pečovatelské služby hradí občan úhradu za základní činnosti v rozsahu stanoveném smlouvou, nejde-li o případy uvedené v § 75 odst. 2 z.č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Max. výše úhrady je stanovena v čl.I.§ 29 Vyhláška. č. 340/2007 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, v platném znění.

13

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Individuální

14

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Dle přání klienta

15

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Aktuální výše důchodu a změny výše příspěvku na péči

16

Elektronická služba, kterou lze využít

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.">Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

17

Podle kterého právního předpisu se postupuje

  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění
  • Vyhl. č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, v platném znění -/aktualizace č.340ú2007 Sb./

18

Jaké jsou související předpisy

19

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Změna smlouvy

Výpověď smlouvy, Ukončení poskytování služby

20

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Ukončení poskytování služby

21

Nejčastější dotazy

Jaké doklady je potřeba doložit?

Rozsah poskytovaných služeb.

Ceny poskytovaných služeb.

22

Další informace

Středisko pečovatelské služby Brno-sever, Rotalova 13, tel. 545 240 718-9.

23

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Informační leták, www.stránky ÚMČ Brno sever, obvodní lékaři klientů, Soupis informací o poskytování služeb, měsíčník“Severník“

24

Související životní situace a návody, jak je řešit

Ve spolupráci s ošetřujícím lékařem klienta.

25

Za správnost popisu odpovídá útvar

ÚMČ Brno-sever, oddělení sociálních věcí, Bratislavská 70, 601 47 Brno

26

Kontaktní osoba

Viz bod 9

27

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.9.2008

28

Popis byl naposledy aktualizován

1.9.2008

29

Datum konce platnosti popisu

bez omezení

30

Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Uvedené informace jsou pouze zjednodušené a orientační. Úplné podmínky Vám na základě podrobnějších znalostí o Vaší situaci vysvětlí kontaktní osoba.

Občané, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení a rodiny s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby si mohou požádat o příspěvek na péči na odboru sociální péče Magistrátu města Brna